dinsdag 31 maart 2015

Vilt tutorial paasei met kuiken maken (incl. PDF download)

Lieve volgers,

Aanstaand weekend is het alweer Pasen, had zoveel op mijn to do list staan dat ik niet eens toe gekomen ben aan alle Paas deco maken die ik wilde.

Daarom heb ik voor jullie een last minute Paas hangertje voor jullie om zelf te maken. Je ziet het lintje niet, hij zit er echt aan. Zo kan hij hangen in een (veel te lege) paastak.

©pieceofmay 2015
Is hij niet schattig?
Ik zal jullie stap voor stap vertellen hoe ik dit schatje gemaakt heb.

Je hebt nodig:
- Freezer paper of patroon papier
- Potlood
- Schaar (stofschaar en papier schaar)
- Vilt in geel, oranje en wit (dit kan wolvilt zijn, acryl vilt of een combinatie van acryl en wol vilt)
- Garen in de kleuren van je vilt (ik gebruik XX garens)
- Vulwol
- Naald
- Stukje lint
- Naald

Met vilt werk ik graag met freezer paper in plaats van patroon papier. Freezer paper kan je bij een aantal hobby-handwerks shops online kopen. Ik ben zelf ook nog opzoek naar een groothandel om het in te kopen.
Freezer paper is een handig hulpmiddeltje, aan de bovenkant heb je een papier zijde en aan de onderkant zit een plastic laagje wat je op je vilt kan strijken (stand 1 op je strijkijzer) en er zonder problemen weer vanaf kan halen. Nog een pluspuntje is dat het herbruikbaar is.

zo ziet een verpakking freezer paper er uit.
Teken je patroon over op het freezer paper (ik zelf gebruik hiervoor een lichtbak, je zou het ook kunnen doen door een felle lamp op je papier te laten schijnen of door het op het raam te plakken)
Knip al je patroon delen netjes uit met de papier schaar.


Leg je patronen op het vilt, de plastic kant naar beneden op het vilt en de papieren kant omhoog.
Strijk de patronen op je vilt, en knip de patronen uit met een stofschaar.
Je hebt verschillende soorten stof scharen, handwerk schaartjes en borduurschaartjes. Kies de schaar die jij fijn vind om mee te knippen. Voor dit soort werkjes kies ik een middelgrote handwerkschaar.
Gelukkig heb ik een heel groot assortiment scharen (geloof dat ik wel 20 verschillende scharen heb voor handwerken)

Als je alle patroon delen hebt uitgeknipt kan je beginnen met in elkaar zetten. Knip een stukje borduurgaren af, en splits het in de hoeveelheid draden waar je mee wilt gaan werken. (ik doe festonneren met 2 draadjes splits garen)

Werkwijze in elkaar zetten.

1.
- Begin hoofdje van de kip. Als je geborduurde oogjes wilt maak je deze als eerste op het hoofdje, je kan ook vilten zwarte rondjes op het hoofdje met een steekje vast zetten of je gebruikt veiligheids-oogjes. In dit voorbeeld heb ik zwarte 6x4mm oogjes gebruikt. (deze kun je bij mij bestellen)
- Maak het snaveltje op het hoofdje door stiksteekjes door het midden van het snaveltje te maken. Zo kan het snaveltje een beetje dicht en krijgt het wat meer diepte.

2.
- Leg het hoofdje op de achterkant, kijk waar de delen overeenkomen.
Maak de zijkanten vast met de feston steek. Hieronder leg ik uit hoe je de feston steek maak (foto's zijn van bevestigen eierschalen)
- De boven en onderkant van het hoofdje maak je met stiksteekjes vast. Als je het hoofdje bijna helemaal er op hebt gemaakt vul je het hoofdje op met vulwol.


* Maak een knoopje in je draad, haal deze door een van je patroon delen. Zorg ervoor dat het knoopje aan de binnenkant zit van je figuur,


* Steek de draad door de achterkant van je vilt en steek de naald door naar boven waar de eerste draad al uitkwam.

* Trek de draad niet helemaal door, maar hou een lusje over. Je kan dit makkelijk doen door je vinger er tussen de steken.

* Haal je naald door het lusje en trek de draad nu aan. Niet te strak!

* Maak een stukje verder een nieuwe steek, steek van onder naar boven je naald, hou een lusje over, steek je naald door het lusje en trek aan. Je zult zien dat tussen elke steek een stukje draad boven op de naad ligt. Probeer de afstand tussen de steken gelijkmatig te houden.
* Afhechten doe je door je draad nogmaals door de laatste steek te halen, steek daarna je naald door het hoofdje heen (aan de achterkant) en knip daar de draad af. 

3.
Festonneer de eierschalen. Alleen de boven en onderkant van de eierschalen worden vast gemaakt.
De stukken waar het kuikentje zit worden los gelaten.

4. Als je er een lintje aan wilt maken, speld deze dan vast halverwege de bovenste eierschaal en zet deze met kleine stik steekjes vast.
 

Klaar is je kuikentje! Ik zou het heel leuk vinden als je dit schattige kuikentje gemaakt hebt om jullie varianten te zien.

Het patroon kun je hier downloaden in PDF veel plezier er mee! Pas het formaat van het patroon aan die je wilt hebben.(patroon is alleen voor persoonlijk gebruik, for personal use only)

En natuurlijk hele fijne Paasdagen gewenst voor jullie allemaal met hopelijk een beetje mooier weer dan de storm van vandaag!

Als laatste wil ik jullie dit lieve haasje nog laten zien die ik al een tijdje terug heb gemaakt.
Ook dit haasje is gemaakt naar eigen patroon, ge├»nspireerd op de Japanse Kawaii stijl 

©pieceofmay 2015
Groetjes,

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen