vrijdag 10 april 2015

Hoe gebruik je het font "Samantha" in studio

Hallo lieve volgers,

Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik in het bezit van een plotter waarmee ik de stickers snijd.
Om inspiratie op te doen, tips en tricks te krijgen zit ik op verschillende facebook groepen.
Daarop zie ik vaak de volgende vraag voorbij komen:
"hoe gebruik ik de krullen in het samantha font"
of "hoe gebruik ik het font samantha in studio"

Vandaar dat ik deze tutorial schrijf, als je het eenmaal weet is het super simpel!
Belangrijk is wel dat je het originele font gekocht hebt, heb je een illigale gratis download dan zullen de krullen die het font zo mooi maken niet beschikbaar zijn!

Deze tutorial is voor Windows, hoe het bij de Mac werkt weet ik eerlijk gezegd niet omdat ik niet met een Mac werk.

Stap 1:
Ga naar je configuratie scherm.
Kies de optie "vormgeving en persoonlijke instellingen"

Stap 2:
Kies "lettertypen"

Stap 3:
Klik op "een teken zoeken"

Dan krijg je onderstaand scherm "speciale tekens"
Stap 4:
Kies het lettertype naar keuze 

Stap 5:
Klik bij "groeperen op" en kies dan "unicode-subbereik"

Stap 6:
Kies de optie "tekens (persoonlijk gebruik)"
Dan zie je in je scherm alle krullen en opties.
Let op dit is alleen als je de originele licentie hebt!
Selecteer een aantal letters die je wilt kopiƫren naar studio.(klikken op de letters, klik selecteren, kies kopiƫren)

Stap 7:
Open je studio software.
Kies het lettertype in dit geval "samantha upright"
Klik daarna op het pijltje, je houd GEEN tekstvak op je scherm! 

Stap 8:
Toets control+V of kies optie plakken met je rechter muis knop,
Nu plakt hij de gekozen letters op je werkblad.
Het is makkelijker om meerdere letters tegelijk te selecteren, verder op zie je waarom! 

Stap 9:
Dubbelklik op je letter(s) nu zie je een groen tekstvak om je letter heen komen, nu kan je gewoon verder typen en staan alle letters op de zelfde afstand en hoogte van elkaar. 

 Stap 10:
Je hebt de krullen van het Samantha font in studio gebruikt! Je hoeft ze niet via illustrator, photoshop, gimp, inkscape of andere programma's in studio te laten en te traceren.

Als je meerdere letters hebt geselecteerd kan je tussen de letters doortypen door middel van het tekstvak. Bij de 2e keer heb ik de P en de M geselecteerd en daar tussen de gewone letters gezet. Nu staat alles op de zelfde hoogte en de zelfde afstand van elkaar.

Deze tutorial werkt voor meerdere lettertypes, Laura Worthington's lettertypes zeker zo ook Samantha Italic, Milkshake (wel een gratis download via verschillende site's)

Het lettertype Samantha is vaak bij Mightydeals.com te koop voor $17 voor 1 font of $37 voor font family pack.

Ik hoop dat deze tutorial jullie helpt om dit mooie geweldige font in studio te gebruiken!
Ik heb er al veel plezier van gehad.

Download hier het PDF bestand van deze tutorial!

Groetjes
p.s. zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat :D evt. met blog adres dan kan ik jou ook volgen!

2 opmerkingen:

  1. Super heldere uitleg! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor de uitleg, Ik snap het nu helemaal.
    Liefs, Lieb

    BeantwoordenVerwijderen