dinsdag 3 mei 2016

DIY borduur een dekentje

Lieve lezers,

Oeps het is alweer mei, alhoewel het zonnetje buiten steeds meer begint te schijnen word het in de avonden snel fris.
Ik zit met regelmaat 's avonds onder een dekentje op de bank omdat de kachel aanzetten de moeite niet is, en eigenlijk ook best zonde.

Bij een winkel ons allemaal goed bekend liep ik tegen dit mooie kleedje aan hij kost daar €6,95 en verkrijgbaar in roze, grijs en wit.
Had hem even daarvoor al bij een vriendje op facebook gezien en dacht ik daar kan ik wel wat mee. (zij gebruikt hem dan weer bij new born fotografie, zo zie je maar multi functioneel!)

Dit is een mooi DIY werkje wat snel klaar is (ligt er natuurlijk aan hoeveel hartjes je gaat borduren)
Ik maakte hem voor de tv, voor dat ik het goed en wel doorhad was het al klaar.

Span je dekentje in de borduurring, ik gebruikte een ring met een diameter van 20cm.
Om de kruissteekjes te maken gebruikte in een plastic wolnaald, zodat ik niet de structuur van het dekentje zou kapot maken. Het kan uiteraard ook met een gewone wolnaald, neem dan een naald zonder punt om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat je niet tussen de stof in steekt.

Borduur het hartje aan de hand van het onderstaand patroon,
Zoals je ziet heeft het dekentje een mooi open vierkante structuur wat het makkelijk maakt om kruissteekjes te borduren.
De stof is best heel slap, ik raad dan ook echt het gebruik van een borduur ring aan. Deze spant de stof strak zodat je goed de gaatjes ziet en je makkelijk kan insteken.
Je kan kiezen om de steekjes aan elkaar te borduren op de traditionele manier, ik heb er voor gekozen om overal 1 gaatje tussen te laten. Als je naar het plaatje kijkt zul je zien wat ik bedoel.
Borduur altijd halve kruisjes heen en halve kruisjes terug werk per rij om het mooiste resultaat te krijgen!
Ik heb er voor gekozen om het bij iedere rij aan en af te hechten zodat je niet de oversteek naar de volgende rij ziet.
Als je het aan en afhechten heel mooi wilt doen dan haal je je draad aan de achterkant tussen de steken door.
Doe je het gewoon lekker "makkelijk" dan maak je een dubbele knoop en knip je deze kort af.
Zie onderstaand schema hoe je de kruisjes borduurt.



Je kan natuurlijk zoveel hartjes borduren als je wilt, ik heb gekozen voor 2 kleine hartjes onderaan.
Het is natuurlijk heel makkelijk om het patroon te vergroten, als je een groter hart wilt maken dan dat het patroon aangeeft. 

 Voor nu heb ik het dekentje in de slaapkamer van mijn jongste dochter over de schommelstoel gehangen. De kleurstelling roze met mint past perfect in haar kamertje.

Het lijkt me erg leuk om jullie dekentjes te zien, als je hem hebt gemaakt laat dan een foto zien op instagram en gebruik daarbij de #DIYPOM of zet in je tekst @pieceofmay laat hem zien op mijn facebook.
 Je kunt mij natuurlijk ook volgen op mijn instagram.

Heel veel plezier met het dekentje maken! 

Groetjes,



Geen opmerkingen:

Een reactie posten